Swobodnie zainspirowany opowieścią Goethego Alexander Sokurov radykalnie reinterpretuje dobrze znany mit. Faust jest u niego myślicielem, buntownikiem i pionierem, ale też anonimowym człowiekiem z krwi i kości, napędzanym przez wewnętrzne impulsy chciwości i żądzy. To ostatnia część tetralogii Sokurowa o ludziach władzy. Bohaterami poprzednich części byli: Hitler, Lenin i japoński cesarz Hirohito.
Z Faustem jest podobnie. Zdawałoby się, że "oklepany", pisząc kolokwialnie, temat jakim jest dzieło Goethego, odwieczna historia szalonego doktora paktującego z samym diabłem nie ma już prawa działać twórczo na współczesnych artystów, szukających natchnień raczej w postmodernistycznych wycieczkach Pynchona bądź Bartha,...
więcejJestem zaskoczona tym filmem. Przed seansem czytałam, że sporo w nim oniryzmu. Tymczasem jak dla mnie dominuje tu realizm, a nawet turpizm. Dramat Goethego obdarty został z literackości i romantyczności. Dużo jest fizjologii, starości,brzydoty. Przeważają sceny rodzajowe. Głód, smród i ubóstwo (dosłownie!) Diabeł jest...
więcejTo jest po prostu słaby film. Domyślam się, że zamysłem reżysera było zrobienie tego filmu w konwencji koszmarnego snu albo majaczeń chorego psychicznie, gdzie ciąg zdarzeń się rwie, poszczególne sceny nie łączą się ze sobą i generalnie "nic się nie trzyma kupy", ale przesadził z tą konwencją, bo dokładnie przez to...
Jest to film w którym diabeł robi kupe. Poza tym wszyscy stękają i przepychają się, i mówią po niemiecku, chociaż to film rosyjski.
Na mojej projekcji pewien wybitny krytyk wstał w połowie i powiedzial "O KU* ale CHu*",. po czym opuścił salę w gronie swojej świty.
Jak jeszcze raz zobaczę, że ktoś w Rosji zrobił...